INTERVIEW

ROZHOVOR PRO EXISTENCI 1/2019

1. Od kdy se datují počátky projektu BIMB, jak lze dešifrovat jeho název a co jeho vznik zapříčinilo?

K1: Data vzniku posledního projektu snad ani nejsou důležitá, protože se překrývají dalšími, jinými aktivitami z minulosti a to by byl výčet za posledních 10 let. Za písmeny BIMB lze dohledat název BLACK ISLA MYSTIC BROTHERS, kde každé slovo může zastupovat samo sebe a ve spojení - v libovolné kombinaci - s druhým pak jakýkoliv význam. Aktuální překlad zní Černý ostrov mystických bratří.

El Profesor: Projekt BIMB vznikl na popud událostí dnešního transkulturního tyglíku, aby zneklidňoval ty, kteří se tváří, že znají "jedinou konečnou pravdu", obhajitelnou jen urputnou demagogií a umanutou neznalostí "cizího". Technokracie západu je na hranici vyprázdnění a kromě konzumerizmu a frenetické zábavy už mnoho příležitostí nenabízí. Její motivací a vírou jsou mamon a okázalý hédonismus - hyperrealita simulaker. Blízký východ pro změnu vnucuje svoje náboženství, i když ve značně zmanipulovaných variacích, až do krvelačně patologických podob odevzdáním se nejvyššímu cíli - mlčícímu Bohu.

2. Co je vaší hlavní ideou a hybnou silou - ideologií Černého Ostrova (Black Isla)?

El Profesor: Naší ideologií je virtuální utopie, (s)nový idealismus, virální anarchie, neokázalý nonkonformismus, živoucí kontrakultura, rhizom periferních hnutí, ostrov dalekosáhlé svobody bez donucování a represe. Chceme vytvořit plovoucí platformu pro společnou práci svobodných a tvůrčích jedinců bez omezování a limitů. Hybnou silou je nespokojenost a letargie odevzdaného davu, který přihlíží finálnímu rozkladu svůdného hrabství neoliberalismu, slibujícím víc, než může nabídnout a dekadentnímu mýtu umění pro umění.

K1: Chaos, všude kam se podíváš, téměř za každou fasádou obličeje dnešního člověka bez jakýchkoliv jistot. Jeho divoký květ již nese plody v podobě pokročilého informačního kolapsu. V takovém klima je možné stvořit téměř vše. Klíč k jeho dešifrování je jedno velké tajemství ale i velká duševní námaha. Svět nebyl nikdy jednoduchý, či jednoznačný, k tomuto poznání lidstvo už mnohokrát dospělo ale dnešní doba mi připadá jako ulpívání na stavbě čehosi, kdy se sisyfovsky snažíte, stavíte stále znovu a znovu dle starých osvědčených plánů a přitom zažíváte i paralelní způsob vnímání, ve kterém nakonec uváznete abyste nezešíleli.

3. Kam přesně cílí propaganda BIMB a jak vnímáte propagandu v obecné rovině?

K1: Neřekl bych, že jde o skutečnou propagandu, spíše o způsob vyjádření nebo její antitezí. Pracujeme s persifláží a subverzí, obdobnou rozkladnou metodou, na jejichž troskách pak rozehráváme svojí hru. Samozřejmě jsou v tom zahrnuty i některé vzorce, které s propagandou splývají, jako manipulace prostřednictvím symbolů, idejí, sloganů atd. Cílem naším je však absolutní svoboda, což dokonale naplňuje utopie (Černého ostrova). Jinak propaganda ekonomická je ta nejodpornější, je to čiré bahno, jehož vůně páchne. Mimochodem vynález propagandy už tahala z rukávu Svatá kongregace pro šíření víry.

El Profesor: Propagandu, mystifikace a dezinformace dnes používají ke své mediální komunikaci všichni protagonisté světového dění. Každý je majitelem své vlastní "pravdy". Celosvětová utopie je cíl, který nelze dosáhnout se současným nevyrovnaným ekonomickým potenciálem, natož bezbřehým ekologickým pustošením. Striktně náboženský či autoritářský stát je pak čirým anachronismem udržitelný jen ve spirále šikany a krveprolití. "Svatou válku" každý uplatňuje po svém. Jedni se učí od druhých. Střet kultur v multipolárním rejdišti je středem nepochopení a desinterpretací. Všichni však hledí do jednoho zrcadla. Silnější nezvítězí, ale ten, komu nedojde humor ani fantazie.

4. Je dnes v době potsfaktické a postpravdivé utopií ještě potřeba?

El Profesor: Vždy je třeba utopií, i když téměř nikdy nedojdou svého naplnění, většinou spíš překroucení a devalvaci. I přesto je třeba budovat stále nové, pokud směřují k emancipaci jednotlivce a tím celé společnosti, nikoli jen nezaslouženě vyvoleným, simulujícím moc. Je však osudné plést si individuální anarchismus s obyčejným egoismem a nezájmem o své okolí. Budoucnost je vždy přítomna. Tu si vytváříme všichni svými činy a představami tady a teď. Kdo jen pasivně přihlíží a vyčkává by pak neměl naříkat, že mu věci protékají mezi prsty. Aktivismu je třeba jako životadárného humusu.

K1: Neexistuje v lidských dějinách myšlení, bez utopie. Utopií je virtuální prostor, je to místo k němuž nevyhnutelně směřujeme. Utopické prvky jsou obsaženy i v bibli. Dokážu si představit i takovou dočasnou autonomní zónu jako utopii a přesto žádoucí, i kdyby trvala byť jen jediný den. Kde ostatně hledat čisté ideály než v utopii. Bohužel, my všichni už v jakési negativní utopii žijeme. Je to dystopie.

5. Dá se ještě vůbec definovat, co je to umění, nebo je potřeba ho předefinovat?

K1: Každé opravdové umění je vždy spojeno s výtržnictvím /Magor Jirous/. Umění je takové jaká je společnost, je reakcí na trvalé globální změny. Řítíme se k domnělé budoucnosti, která je přímo úměrná "estetice"jejího tření, což se projeví zpravidla zvýšením teploty a to nemluvím o ekologii. Jsme zasypáni vizuálním balastem kde se i podprůměr vydává za vzor. V době nových médií může přece tvořit každý. Proč ne, ostatně osahávání neznámého terénu světa, stejně jako v minulosti, vizualizují jen nemnozí. Nakonec, není opravdovým uměním - život sám?

El Profesor: Současné umění je jako děvka, které z roztaženýma nohama čeká na svého kurátora, aby ji zasvětil do tajů neoliberalismu. Každý chce být svou prodejní značkou. Budoucnost je v kolektivní kooperaci a oslabení hry na autorství, které nahrává především trhu, ale už ne svobodné kreativitě. Umění je a bylo vždy umělé (Art is Arteficial) fantazijní, nereálné, člověkem vytvořené jako Golem nebo Molotovův koktejl. Umění musí žít, ne být zakonzervované v galerijních depozitářích. Umění musí umět komunikovat s dobou a reagovat na ni. Současnému umění je potřeba najít nové teritorium, a nebo ho zavrhnout jako kdysi situacionistická internacionála. Aby mohlo být i roznětkou k svobodným autonomním zónám a novým kreativním utopiím. Zakladatel konceptualismu Duchamp pravil. "Budoucnost umění bude v undergroundu."

6. Co znamená název vašeho multiplaformního alba Unser Kampf?

El Profesor: Unser Kampf (Náš boj) je samozřejmě prafaráze na osudový propagandistický blábol Adolfa Hitlera - Main Kampf. V naší hře však dáváme přednost kolektivnímu boji a stavím se tak nekompromisně proti kultu osobnosti geniálního psychopata, který svými bludy dokáže ovládat ostatní. V sebeorganizujícím a kriticky uvažujícím kolektivu k tomuto nemůže dojít...doufejme. Jinak album je součástí celku, tvoří ho texty, hudba, akce a videoart, které do sebe zapadají a tvoří tak naši vizi gesamtkunstwerku za použití metod DIY. Příště to může být třeba forma počítačové hry či módní přehlídka. Nejde nám ani o styly ani o žánry, jejichž hranice nerespektujeme, ale o nasměrování a vyjádření myšlenek Ostrova Svobody.

Ptal se Engelberg Humperding III.

Rozvor vyšel v časopisu Anarchistické Federace EXISTENCE 1/2019 (str. 42. Free download)
https://www.afed.cz/text/6964/existence-c-1-2019-zapatisticke-povstani


THE BLACK ISLA 
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky